Mätning

Sara EngbergOkategoriserad

Under denna vecka passerar vi 1000 timmar på mätaren. Vi har bestämt oss för att göra en viss vetenskaplig mätning av bränsleförbrukningen jämfört med en vanlig vedtruck. Tanken var att fylla upp båda maskinerna innan de lossade ett tåg och sedan fylla upp dem igen efter avlastningen. Tyvärr när tåget kom hade det bara 11 vagnar istället för 22 som … Läs mer

I produktion

Sara EngbergOkategoriserad

Vi har nu passerat 500 timmar och samlar information direkt samtidigt som vi hanterar fel och analyserar data. Vi är nöjda med resultaten vi får, men vi har gjort för få timmar för att dela med oss av säker data. När vi har gått 1000 timmar kommer vi att presentera relevant information. Även om vi är nöjda med resultaten hittills.

Levererad

Sara EngbergOkategoriserad

Idag har vi hållit den första gripen i luften. Jag är väldigt stolt över vad vår personal har uppnått. Nästa generations vedtruck är fantastiskt i alla aspekter vi vill, Miljö-, Förare- och Ägarperspektiv. Nu är det upp till alla våra potentiella kunder att bedöma oss. Vi ser framemot att komma i kontakt med er. Första besöket är på tisdag till … Läs mer

Testkörning

Sara EngbergOkategoriserad

Vi har nu arbetat i sex veckor med att lösa de utmaningar vi har gått igenom. För närvarande finjusterar vi känslan av körning och bromsning av Edilog EL34. Nästa vecka kommer vi att montera gripen och justera hydrauliken. Slutprov ska göras 1: a veckan i oktober då vi kommer att mäta dieselmotorns prestanda, buller och elektromagnetisk kompatibilitet(EMC). När vi är … Läs mer

Sommartider

Sara EngbergOkategoriserad

Vi är i slutfasen på monteringarna. Vi använder i stor utsträckning ett protokoll som kallas can open för att flytta information inom maskinen. Det kan vara allt ifrån att kontrollera däcktrycket till att justera hyttemperaturen eller visa dieselmotorns oljetryck. Vi har jobbat intensivt för att få alla bitar på plats, men kommer att gå på semester utan att ha slutfört … Läs mer

Premiär

Sara EngbergOkategoriserad

Den 24:e maj hade vi en premiärvisning på EdiLog EL34, nästa generations vedtruck. Vi hade ett hundratal besökare från Sverige och Finland. Det allmänna omdömet var mycket positivt. Imponerande och otroligt bra var uttryck som användes. Det som fick extra höga betyg var hytten och kvaliteten på montaget. Vi har någon leverantör som inte lyckats hålla leveranstiden men vår målsättning … Läs mer

Underhåll

Sara EngbergOkategoriserad

Vi jobbar intensivt med att förbättra underhållsmöjligheterna på EdiLog. Vi gör det på två sätt. Hybriddriften kommer innebära mindre underhållsbehov. Ett exempel, de tester som hittills är gjorda visar att upptill 80% av all inbromsning sker elektriskt, vilket medför mindre underhållsbehov på konventionella bromssystemet. Vi är mycket ödmjuka inför det faktum att även denna maskin kommer att få driftsavbrott. Vi … Läs mer

Utformning av gripen

Sara EngbergOkategoriserad

Att designa gripformen är en av de mest utmanande uppgifterna vi gör. Det är också ett av de områden där våra kunder bidrar mest. Gripen måste med lätthet hantera både lastbilar och järnvägsvagnar och ändå vara snabb och smidig. När vi utvecklar nästa generations logstackers använder vi nästa generations sätt att uppnå det. Vi använder drönare för att ta reda … Läs mer

Förarmiljö

Sara EngbergOkategoriserad

Förarmiljön ska vara säker, bra och ombonad. Vi vill att det ska kännas som att komma hem när man kör en EdiLog. För att åstadkomma det har vi konstruerat på följande sätt. En något smalare framruta. På så sätt kan vi lägga hyttens A-stolpe så att den ligger bakom lyftcylindrarna. Vi har flyttat vindrutetorkaren så att den är placerad i … Läs mer

Powerpack

Sara EngbergOkategoriserad

En närmare titt på Next Generation powerpack för Logstacker. Vi använder en Scania DSC 13-motor. Denna motor uppfyller våra krav på vridmoment vid låga varvtal och enastående bränsleeffektivitet. Vår växellåda överför motorns varvtal till varvtalsområden där både hydraulpumpar och generatorn fungerar som bäst. Powerpacken är helt isolerad från chassiet, vilket säkerställer att vibrationerna hålls låga. För att hålla operatörernas arbetsmiljö … Läs mer